Enzo Ide fyra i under rallycross-VM i Höljes – besvikelse för Johan Kristoffersson

För EKS JCs Johan Kristoffersson fick helgen ett abrupt slut, och han tvingades bryta i semifinal. Samtidigt gjorde teamkompisen Enzo Ide sin bästa tävling hittills i World RX. För 17-årige Isak Reiersen avslutades RX2e-debut i semifinal.
– Det är mixade känslor, säger teamchef Joel Christoffersson.


Den andra deltävlingen av FIA World Rallycross Championship (rallycross-VM) har under helgen körts i svenska Höljes. För EKS JC och regerande världsmästaren Johan Kristoffersson gick inte helgen som planerat. Helgen innehöll två omgångssegrar för Kristoffersson, och han kvalade in sig som tvåa till semifinal. Han tog ledningen och såg ut att gå mot en vinst i semifinalen. Men på tredje varvet landade han snett i ett hopp, vilken resulterade i en dubbelpunktering och han tvingades bryta. I och med det tappar han två placeringar i mästerskapstabellen och ligger efter helgen på en delad fjärdeplats.

Bättre gick det för teamkompisen Enzo Ide, som gör sin första fulla säsong i World RX. Efter en åttondeplats i grundomgången kunde han i semifinalen, från fjärde startspår, köra hem en tredjeplats – trots punktering. I final gjorde bland annat ett smart jokerbeslut att belgaren kunde avsluta på fjärde plats i tävlingen. Förutom sitt bästa resultat i World RX hittills, lämnar även Ide Höljes med att ha avancerat till en sjundeplats i mästerskapet.

I elbilsklassen RX2e debuterade regerande RallyX Nordic-mästaren i Crosscar Isak Reiersen. Tävlingen, som var 17-åringens första i en fyrhjulsdriven bil, räckte till semifinal. Reiersen imponerade direkt med en andratid på träningen och kom snabbt in i bilen. Under grundomgången kämpade han bitvis med trafik på banan, men lyckades bland annat köra hem en heatseger och sluta sexa i grundomgången. I semifinal var tonåringen bra med i starten – men i första kurvan blev det trångt. Han tvåhjulade på curbsen och lyckades precis förhindra en rullning. Istället gled han ut i gruset, tappade tid och missade därmed finalen efter en femteplats i semin.

Fullständigt resultat för World RX och RX2e finns här.


Joel Christoffersson, teamchef EKS JC:
”Vi avslutade precis tävlingen i Höljes med mixade känslor. För Johans del började tävlingen starkt, sedan kämpade vi med farten under Q2 och Q3. I Q4 kunde han ta en snabbaste tid igen, och inför semifinalen tycker jag att vi hade hittat helt rätt. Han låg i ledning och det såg mer eller mindre klart ut, när en dubbelpunktering stoppade oss. Riktigt tråkigt såklart, vi hade sett fram emot en bra fight i finalen och att kunna plocka mästerskapspoäng efter ett par förlorade poäng i Barcelona. Men vi ger inte upp utan blickar framåt till Lohéac om två helger, teamet och Johan är redo för revansch.

Enzo fick ett fantastisk avslut på sin helg med fjärdeplatsen. Han hade hög fart i finalen och gjorde ett riktigt bra race. Jag vet hur många testdagar och hur mycket hårt arbete det ligger bakom hans utveckling, så hela teamet är glada för hans skull.

Det här var den första elektriska rallycrosstävlingen för både EKS JC och Isak, och även hans debut i rallycross på en så här hög internationell nivå. Så med tanke på det är jag väldigt nöjd med hans insats och tempo, och det tycker jag även att han ska vara. Tyvärr gjorde en incident i semifinalen att han inte kunde fightas om en finalplats. Men vi var här för att lära, och det har vi definitivt gjort. Förhoppningsvis kan vi göra något liknande med Isak i framtiden.”

Johan Kristoffersson, World RX:
”Helgen började riktigt bra, med en snabbaste tid i Q1. Sen i Q2 och Q3 hade vi inte riktigt farten vi ville, men så ändrade vi lite i inställningarna och kom in i Q4 med bra fart. Det kändes riktigt bra inför semifinalen, och jag kände mig mer komfortabel i bilen igen. I semifinalen gjorde jag en bra start och kom ut först. Men på varv tre gled jag ut lite för mycket i kurva två och landade på curbsen efter hoppet. Vi fick dubbelpunktering, och så var det slut...

Hittills har vi kört två av nio deltävlingar, så det är ännu tidigt i mästerskapet. Samtidigt blir marginalerna mindre, och vår situation lite svårare. Men det är som det är, och ingenting jag kommer tänka på nu. Vi alla vet hur fort saker kan hända i motorsport. Det här är de första två tävlingarna jag har kört i den nya bilen, och jag lär mig fortfarande. Så vi får ta med oss lärdomarna härifrån, och helt enkelt försöka göra det bättre nästa gång.”

Enzo Ide, World RX:
”Det har varit roligt att köra i Höljes igen och med tanke på resultatet är jag riktigt, riktigt glad. Helgen har gått lite upp och ner för min del, men EKS JC har gjort ett bra jobb för att få bilen dit jag vill. Jag är väldigt tacksam över att tävla med det här teamet, som hela tiden hjälper mig att bli bekväm i bilen, utvecklas och pusha framåt.

Efter semifinalen hade jag endel mixade känslor, och jag lider med Johan. Samtidigt som hans punkteringar gjorde att han tappade ledningen kunde jag, trots en punktering, ta mig till final. I finalen valde jag att dyka in i jokern direkt, och det gjorde att jag kunde hålla ett bra tempo och plocka placeringar. Jag tappade lite fokus ett tag, men min spotter ropade åt mig att fokusera och jag lyckades hålla ihop. Jag satte några bra varvtider och att komma fyra, före två väldigt snabba förare, känns riktigt bra.”

Isak Reiersen, RX2e:
”Såklart var inte det här resultatet som jag ville ha, och jag har inte kunnat hålla tempot som jag velat eftersom vi kämpat med trafik på banan. Men jag är ändå nöjd med min fart hela helgen, och hur pass snabbt jag kom in i bilen. Jämfört med crosskart har det varit som två skilda världar. Dels är det en fullstor bil, med fyrhjulsdrift. Så till skillnad mot vad jag är van vid har jag inte kunnat attackera lika hårt, utan fokusen har varit på en lugnare körning och att hålla bra linjer ut ur kurvorna. Sen var det såklart en ny upplevelse att köra en elbil, utan växling och med all fokus på gas och broms.

Jag vill såklart säga tack till EKC JC, mina sponsorer och alla de som gjorde tävlingen möjlig. Det har alltid varit en dröm att köra VM här på hemmaplan i Höljes, så nu kan jag checka av det. Det är en kul erfarenhet att ha fått tävla i en elbil, och jag ser stor potential för det i framtiden.”

Sponsorer