JC Racetekniks Guillaume De Ridder I Lydden Hill, RX2 International Series

Två av tre förare i final för JC Raceteknik

Guillaume De Ridder slutade fyra i årets andra deltävling i RX2 International Series, medan Sondre Evjen gick i mål som nummer fem. William Nilsson hade mer oflyt vilket resulterade i en niondeplats.
– Att ha Guillaume längst fram i semifinalen, efter bra insatser under hela helgen, kändes fantastiskt, säger teamchefen Joel Christoffersson.


Den andra deltävling i RX2 International Series, Supercar Lites inofficiella världsmästerskap, har körts i engelska Lydden Hill. Banan är legendarisk inom motorsportvärlden eftersom den klassas som rallycrossens födelseort – i år firar den dessutom 50 år.
För det värmländska teamet JC Raceteknik slutade tävlingen med två förare i final.
– Körningen i RX2 är så, så tight och alla är presterar inom samma tiondels sekund. Så vi är verkligen nöjda med att kämpa i toppen. Vi hade inte samma fart som de två snabbaste förarna i början av helgen, men vi hittade tempot under tredje omgången och var snabbast under söndagens warm-up, säger teamchefen Joel Christoffersson.
Belgiske Guillaume De Ridder kom på fjärdeplats medan norske Evjen gick i mål som nummer fem. William Nilsson hade det kämpigare och slutade på plats nio.
– Guillaume har utvecklats snabbt i bilen, vilket gjorde att han kunde stå längst fram i semifinalen. Sondre ska vara nöjd med sin fart, även om det inte räckte hela vägen. William kämpade ordentligt och hade mycket oflyt, men kommer tillbaka starkare nästa tävling.

Guillaume De Ridder körde sin första tävling i Supecar Lites i Belgien för två helger sedan, men trots det visar han redan bra fart. Han inledde tävlingen med en heatseger och fortsatte därefter att prestera topplaceringar. Insatsen räckte till final och därefter en fjärdeplats i tävlingen.
– Jag är verkligen den första personen som förvånas över mitt tempo. I Belgien hade jag kört på banan en gång förut, men Lydden Hill var en helt ny bana för mig. Så jag är ganska imponerad över min fart. Jag hittade flytet ganska tidigt i helgen och är faktiskt bara lite besviken att jag inte fick sluta på pallen. Fast om någon hade talat om för mig innan att jag skulle sluta fyra hade jag köpt det direkt, säger De Ridder.
Nästa tävling för De Ridder blir när RX2 International Series körs i norska Hell 10-11 juni.
– Allt känns bara positivt. Jag behöver bara jobba lite mer på mina starter och så finns det lite mer fart att hitta. Men jag har tagit ett stort steg framåt i bilen.

Sondre Evjen hade en lite kämpigare helg. Han höll sig jämn i omgångarna, med placeringar i toppen, men fick det inte att stämma fullt ut. Han kvalificerade sig till semifinal, där han startade i andra led, men väl i final hade han svårare att hänga med och fick istället nöja sig med en femteplats i tävlingen.
– Det kändes gött att vara i final, även om jag önskat att jag haft det där lilla extra för att kunna kämpa om en pallplats. Min körning har varit jämn, men det var flera småsaker som inte stämt helt. Dels gjorde jag endel mindre missar och slet lite med jokern, men vi kämpade även med att hitta exakt rätt inställningar på bilen. Farten finns, det gäller bara få allt klaffa under tävling, säger Evjen.
Nästa tävling blir på lördag när den andra deltävlingen av svenska mästerskapet körs i värmländska Arvika.
– Jag ligger tvåa i RallyX Nordic och planen är självklart att försvara det, och med tiden komma kapp Olofsson. Banan i Arvika är väldigt rolig, den är tekniskt krävande så det ska bli spännande att köra där. Jag kommer kämpa om segern, både i Arvika och i det totala mästerskapet.

För Tomelillapågen William Nillson blev det ingen drömtävling. Han inledde starkt med en heatseger, men sedan hade han svårt att hitta farten. I den tredje omgången gick bilens hjulupphängning sönder vilket gjorde att Nilsson tappade värdefulla placeringar i grundomgången och han fick starta från sista led i semifinalen. Väl i semifinal hade han bra fart, men med endast en billängds avstånd missade han finalen och slutade därmed på nionde plats.
– Det var en tuff och väldigt krävande tävling. Första omgången var kanon, men sen hittade jag inte mer fart. Medan de andra förbättrade sina tider låg jag kvar i samma tempo. Konkurrensen var riktigt jämn – igen. Och just när alla är såhär jämna gör minsta misstag att man förlorar så mycket. Det är svårt att alltid köra på gränsen utan att passera den, säger Nilsson.
Inför tävlingen i Arvika nästa helg siktar 17-åringen på en topplacering.
– Jag kommer ta med mig vissa grejer från Lydden Hill och sen bara ladda om inför Arvika. Jag är riktigt revanschsugen och vet att jag har presterat bra där tidigare. Planen är att köra fort, ha roligt och sedan sluta på pallen.

Tävlingen vanns av fransmannen Cyril Raymond, följt av engelske Dan Rooke och norske Thomas Holmen.

Resultat Lydden Hill

1. Cyril Raymond (FRA)
2. Dan Rooke (GBR)
3. Thomas Holmen (NOR)
4. Guillaume De Ridder (BEL)
5. Sondre Evjen (NOR)
6. Simon Olofsson (SWE)
7. Tanner Whitten (USA)
8. Glenn Haug (NOR)
9. William Nilsson (SWE)
10. Vasiliy Gryazin (LVA)
12. Anders Michalak (SWE)
13. Simon Wågø Syversen (NOR)
13. Jessica Bäckman (SWE)
14. Andreas Bäckman (SWE)
15. Sandra Hultgren (SWE)

RX2 International Series, tabellen

1. Cyril Raymond 55 p
2. Dan Rooke 51 p
3. Simon Olofsson 39 p
4 Guillaume De Ridder 35 p
5 Glenn Haug 34 p
6. Tanner Whitten 33 p
7. Sondre Evjen 27 p
7. Thomas Holmen 27 p
9. Vasiliy Gryazin 23 p
10. William Nilsson 22 p
11. Anders Michalak 21 p
12. Tejas Hirani 8 p
13. Simon Wågø Syversen 7 p
14. Jessica Bäckman 5 p
14. Sandra Hultgren 5 p
14. Andreas Bäckman 5 p
17. Santosh Berggren 4 p

Sponsorer