JC Racetekniks Gundersen på pallen i Belgien – Ekström missade finalen i Spa

Det blev en tredjeplats i RX2 International Series för JC Raceteknik. Dessutom kom teamet för första gången någonsin till start med två bilar i Supercar-VM, då de bland annat skötte servicen för Mattias Ekströms bil under hans comeback i rallycrossen.

Under helgen gjorde en minst sagt legendarisk bana entré i rallycrosskalendern och det är första gången någonsin som rallycross körs på F1-banan Circuit de Spa-Francorchamps. Efter den tuffa inledningen i Barcelona kom JC Raceteknik till start med tre revanschsugna förare i klassen RX2 International Series: Ben-Philip Gundersen, William Nilsson och Jimmie Walfridson. Nytt för i helgen var att teamet även hade två bilar i FIA World Rallycross Championship. Bakom ratten på Supercar-bilarna fanns Mattias Ekström och Enzo Ide.

Ben-Philip Gundersen var en av förarna som fick revansch i helgen, då han knep en efterlängtad tredjeplats. Det var under premiären i Barcelona för två helger sedan som norrmannen, trots fyra bra omgångar, missade semifinalen efter en uteslutning. Men den här helgen plockade han poäng redan från start och klättrar därmed upp till sjätteplats i mästerskapet.

Före detta världsmästaren Mattias Ekström lade rallycrosshjälmen på hyllan efter fjolårets säsong och i samband med det köpte JC Raceteknik teamets två Audi S1 Supercars från 2016. Den här helgen återvände Ekström till sin världsmästarbil under ett tillfälligt inhopp. Det bjöds på blandade resultat med många tighta starter. I semifinalens start hamnade han i en däcktrave, och slutade på grund av det på tionde plats i tävlingen. För Enzo Ide var det hans absolut första rallycrosstävling någonsin. Han och teamet gick in med inställningen att det skulle bli en lärotävling för belgaren i Supercar, och Ide slutade på en artonde plats.

Den senaste deltävlingen i Barcelona slutade i en betongmur för William Nilsson – i helgen fungerade det bättre och han kvalificerade sig till final. Där blev det en tight start och han slutade på sjätteplats i tävlingen. Jimmie Walfridson, som enbart kör några enskilda tävlingar i RX2, höll ett jämnt tempo under helgen. Men kamper om placeringar på banan kostade för mycket tid. Värmlänningen missade därmed final och slutade på delad niondeplats.

Nästa tävling för JC Raceteknik blir redan till helgen när premiären av RallyX Nordic körs i Höljes. Till start i Supercar kommer Robin Larsson och Mats Öhman, medan Ben-Philip Gundersen, Jimmie Walfridsson och Sondre Evjen tävlar i Supercar Lites.


Joel Christoffersson, teamchef JC Raceteknik:
”Att få göra det här inhoppet i World RX tillsammans med Mattias, som är en så erfaren och duktig förare, har varit väldigt roligt. Det var synd att vi inte nådde finalen, men det är rallycross. Trots tuffa starter och kurvor visade vi att vi hade farten. Jag tycker att vi blivit väldigt bra förberedda för RallyX Nordic nu och bilen som Mattias körde är ännu mer redo inför nästa helg. För Enzo var det hans första rallycrosstävling någonsin och jag är riktigt imponerad. Han verkade verkligen gilla rallycross och det vore roligt att ha honom tillbaka framöver.

I RX2 hade vi en ganska tuff start på helgen, men Ben-Philip höll ett starkt tempo och vi är glada att ha honom på pallen. William har tagit ett steg framåt och det var skönt för honom att nå final, dessvärre gjorde kraschen i Barcelona att han inte hade en perfekt bil genom den här tävlingen. För Jimmies del har vi använt de två första RX2-tävlingarna till att förbereda honom så mycket som möjligt inför RallyX Nordic, vilket han känner sig för redo nu.”

Mattias Ekström, WRX:
”Det kändes som en återförening med bilen och killarna och vi hade otroligt kul. Självklart vill man ha ett bra resultat, men jag tycker den här banan var väldigt svår, så det var inte lätt. Men vi hade ändå väldigt roligt. Jag tycker att Joel har haft en bra shakedown för sitt team innan säsongsstart. Jag hade väldigt roligt. Vi testade lite, hade några bra starter och jag gjorde några misstag. Jag var lite i mitten och slogs, vilket var ganska trevligt eftersom jag lärde mig saker du inte märker när du ligger i täten. När du ligger mitt i klungan, kör alla som om det inte finns någon morgondag. Det är rätt coolt.”

Enzo Ide, WRX:
”Jag hade verkligen kul i helgen. Jag lärde mig också mycket, vilket är anledningen till att jag är här. Innan helgen hade jag bara sett en rallycrosstävling live, men Joel och Mattias har lärt mig väldigt mycket. Åtminstone vet jag att allt handlar om starten och att vara klar i huvudet – det är allt du behöver. Första gången jag startade var jag skakig som tusan, men njöt väldigt mycket och nu är jag mer självsäker. Jag ser med spänning fram emot vad jag kan göra i framtiden. Nu ska vi jobba på farten och jag tror jag kommer köra någon mer tävling i år.”

Ben-Philip Gundersen, RX2:
”Jag är väldigt nöjd med den här tredjeplatsen, det var en fin revansch efter tävlingen i Barcelona. Hela helgen började bra med en snabbaste tid för mig på träningen. I de två första omgångarna gick det lite upp och ner för mig på det varierande underlaget på banan, men jag tog ändå med mig en snabbaste tid och en tredjeplats. Väl i finalen kämpade jag lite med tempot jämfört med de allra snabbaste, men det räckte till en pallplats här i Belgien. Spa är en kul upplevelse, det är en historiskt känd bana och bra atmosfär.”

William Nilsson, RX2:
”Inför helgen var jag revanschsugen, och på flera plan har jag lyckats bättre än under förra tävlingen. Så jag är absolut positiv och nöjd, men vill såklart vara ännu mer i framkant under tävlingen i Silverstone och få upp tempot ytterligare. Spa är som alla säger en ikonisk bana, så det var häftigt att tävla här. Jag gillade layouten de fått till, det blev en jäkligt fräck rallycrossbana.”

Jimmie Walfridson, RX2:
”Jag får det inte riktigt att hålla ihop hela vägen. Det känns som om den där sista lilla pusselbiten saknas – både för mig och bilen. Men helgen har ändå varit lärorik med flera ljusglimtar. Det tar vi med oss och laddar om inför Höljes. Banan är väldigt rolig, även om den lätt blev sönderkörd i gruset.”

Sponsorer