William Nilsson och Sondre Evjen under RX2 International Series i Hell

Ingen himmelsk tävling för JC Raceteknik under rallycrossen i Hell

Det blev ingen repris av förra helgens fullpoängare under rallycrossen i norska Hell. William Nilsson kom på sjätteplats i tävlingen och var med det resultatet JC Racetekniks bäste förare.
– Den här helgen har varit riktigt frustrerande. Vi har haft mycket oflyt och bitvis svårt att hitta farten, säger teamchefen Joel Christoffersson

Det var på Lånkebanen i norske Hell som den andra deltävlingen av Supercar-EM (Euro RX) och den tredje RX2 International Series kördes. I Supercar kom rekordmånga 32 förare till start och även i Supercar Lites var det ett högt tryck, med 19 startande.
Under förra helgens tävling i Arvika slutade fyra av JC Racetekniks förare på pallen, med ett guld, två silver och ett brons. Den här helgen var mer problemfylld. Supercar-föraren Thomas Bryntesson fick nöja sig med en sjundeplats i tävlingen, följt av Ola Frøshaug på niondeplatsen. William Nilsson kom sexa i Supercar Lites, före Sondre Evjen, Guillaume De Ridder och Marcus Höglund på sjunde, åttonde respektive tionde plats.

I Supercars första två omgångar hade teamet lite problem och kämpade med att hitta farten. Men de fick ordning på det och var snabbast i den sista omgången. Trots det tog det stopp för både Frøshaug och Bryntesson redan i semifinalen.
– Den här helgen har varit riktigt frustrerande. Jag lider med Thomas. Han gjorde ett riktigt, riktigt bra jobb och var snabbaste föraren i semifinalen när han fick problem med växellådan. Annars hade han troligen stått längst fram i finalen. Men det är som det är, och nu blickar vi framåt. Ola har visat bra tempo och har utvecklats som förare varje gång han sätter sig i bilen. Hans mål med helgen var semifinal, så vi är glada över det, säger teamchefen Joel Christoffersson.
Skånske Nilsson kom på sjätteplats i Supercar Lites efter att fått fem sekunders tidstillägg i finalen. Samtidigt missade Evjen och De Ridder finalen.
– Att få alla fyra förare till semifinal är bra, men vi hade inte den ultimata farten där. William gjorde ett bra jobb, han har behållit farten från Arvika och kört smart. Sondre hade problem som gjorde att han inte kunde ta sig till final, medan Guillaume kämpade med vattnet på banan. Resultatet är inte vad vi ville ha och självklart är vi besvikna, men det är trots allt rallycross.

Supercar Lites (RX2 Internations Series)

William Nilsson, Tomelilla, inledde starkt i Hell. Han var snabbast på träningen, följt av en tredje tid och en seger i de första två omgångarna. Topplaceringarna gjorde att han låg på tredjeplats i grundomgången, vilket gav honom startspår längst fram i semifinalen. Han tog sig vidare till final, men hamnade där bakom en långsammare förare. Han kämpade länge för att komma om, men lyckades inte. Han korsade mållinjen som fjärde bil, men fick ett tidstillägg på fem sekunder som gjorde att han slutade sexa i tävlingen.
– Tävlingen började bra. Jag var snabbast på träningen och farten följde med till grundomgången. Sen blev finalen inte riktigt som jag planerade, men så är det ibland och vi är ju trots allt i Hell. Jag hade kapacitet att komma på en bättre placering, men flytet var inte med mig. Jag har plockat poäng i mästerskapstabellen och det känns skönt, säger Nilsson.
Nästa tävling blir redan på fredag när RallyX Nordic kommer till travbanan Solvalla, Stockholm.
– Just Solvalla är ingen favorit, men i år ska jag försöka göra den till det. Den är tillfälligt uppbyggd med betong och däcktravar, vilket gör att det kan bli många smällar. Men jag siktar på en pallplats och ska försöka samla så mycket poäng som mjöligt i mästerskapet.

Finnskoga-föraren Marcus Höglund gör sin andra tävling i Supercar Lites. Den blev helt okej – han lyckades vinna ett heat, kom på tiondeplats i grundomgången och av totalt 19 startande slutande han på tionde plats.
– En tiondeplats ska man ändå vara nöjd med, det är trots allt min andra tävling. När det regnade så gick det bättre, för jag har knappt kört Lites på torrt underlag förut. Jag gjorde flera misstag, men förstår såklart att det tar tid att lära sig bilen. De andra förarna åker riktigt fort, speciellt de i teamet, säger Höglund.
Höglund kommer köra två till tävlingar för teamet. RallyX Nordic i Solvalla och RX2 International Series i Höljes. Näst på tur i kalendern är Solvalla.
– Jag kommer sova på saken och smälta tävlingen som precis varit. Sen ska jag diskutera körningen med Joel, kolla incar-filmer och jobba vidare från det. På Solvalla hoppas jag att det bara ska gå bättre och bättre, att jag ska hitta jämnheten och lyckas behålla den.

Det blev ingen fullpoängare för norrmannen Sondre Evjen under tävlingen i Hell. Han inledde med en fjärdetid under träningen, men tjuvstartade därefter i första omgången. I omgång två knep han en total fjärdetid, men gjorde sedan några misstag i både tredje och fjärde omgången. Det gjorde att han slutade femma i grundomgången. I semifinalen gick generatorremmen av och motorn varvade inte mer än 6500rpm. Han tappade placeringar, slutade fyra i semifinalen och på sjundeplats i tävlingen.
– Jag attackerade så hårt jag kunde, men tappade tyvärr för mycket. Jag älskar att tävla på hemmaplan, det är bäst. Det har varit en bra helg, med många fans och publik vi känner. Så det är tråkigt att vi inte kunde ta oss till final, säger Evjen.
Nästa tävling blir RallyX Nordic i Solvalla 16-17 juni.
– Jag vill behålla min ledning i RallyX Nordic Championship. Vi kör för seger i Solvalla.

Belgiske Guillaume De Ridder gör sin första säsong i Supercar Lites och trots att det är hans tredje tävling visar han att tempot finns.
– Det här var en bra helg för mig för jag hittade snabbt en bra rytm i omgång ett på den torra banan. Att jag vann mitt heat, och var fyra i första omgången, var en överraskning för mig. Banan i Lydden Hill var svår att lära sig så jag förväntade mig inte att vara snabb direkt. I omgång två fick jag min första erfarenhet med vått underlag i en Lites-bil, så jag kämpade lite. Men det gick mycket bättre i tredje omgången och trots att jag gjorde några missar i jokern satte jag den näst snabbaste varvtiden. Så jag visade att jag har farten även på vått underlag, säger De Ridder.
Trots ett högt tempo och bra resultat slutade tävlingen i semifinalen för De Ridders del och han fick nöja sig med en åttondeplats i tävlingen.
– I semifinalen fastnade jag bakom Evjen, som hade problem. Jag tror att jag hade farten för finalen, så jag är lite besviken att jag inte tog mig dit. Men nu blickar jag framåt och ser fram emot Höljes. Det kommer att bli tufft att ta sig till semifinal i det stora startfältet.

Supercar (Euro-RX)

Thomas Bryntesson, Töcksfors, var snabbast på första träningen, men sen började oflytet. Han inledde med att köra sönder en drivaxel i den andra träningen och fortsatte med punktering i omgång ett. I de kommande omgångarna fungerade det bättre och han slutade tvåa, etta och femma. I semifinalen såg han ut att vara klar för final, när han snurrade.
– Jag var snabbaste föraren i semifinalen när en skruv till backspärren lossnade. När jag försökte lägga i ettan gick växeln i backen istället och jag snurrade. Det känns surt, för jag tror min körning hade kunnat räcka långt i en final idag, säger Bryntesson.
Men han kommer inte lägga någon tid åt att gräma sig åt tävlingens motgångar – på fredag bär det nämligen av till Solvalla för den tredje deltävlingen i RallyX Nordic.
– Jag ligger tvåa i mästerskapet och hoppas kunna plocka fler poäng och fightas om segern i Solvalla. Farten har jag visat att den finns många gånger, så jag hoppas bara att hela tävlingen flyter på. Även om det var mycket stolpe ut i Hell känner jag mig allt mer hemma i bilen. Kollar man på tiderna och jämför så hänger vi till och med på VM-teamen. Det är häftigt, för vi är trots allt ett mindre team som inte har samma budget som fabriksteamen.

Veteranen Ola Frøshaug har placerat sig i den övre delen av resultatet hela helgen. I grundomgången knep han två heatsegrar och två andraplatser. Det gjorde att han kvalade in till semifinal. Där slutade han femma, vilket resulterade i en niondeplats i tävlingen.
– Jag är jättenöjd. Bortsett från en dålig start i semifinalen, då bilen nästan stannade, så har jag varit i toppen hela helgen och mitt mål var hela tiden att komma till semin. Det har aldrig varit högre konkurrens i EM än vad det är just nu, och det är kul med såhär otroligt många startande, säger Frøshaug.
Fredag 16 juni kommer han köra den tredje RallyX Nordic deltävlingen i Solvalla – en bana som är helt ny för norrmannen.
– I Hell hade jag kört flera gånger tidigare, med det var första gången i Supercar. Såklart kändes det helt annorlunda än att köra Supernationell, men jag känner banan och kan spåren. I Solvalla har jag aldrig kört förut, men det ska bli spännande. Jag kommer titta på incar-filmer därifrån och använda träningen för att lära känna banan. Sen siktar jag på att köra semifinal även där.

Resultat Hell

Supercar
1. Robin Larsson (SWE)
2. Anton Marklund (SWE)
3. Alexander Hvaal (NOR)
4. Peter Hedström (SWE)
5. Tamas Pal Kiss (HUN)
6. Tommy Rustad (NOR)
7. Thomas Bryntesson (SWE/NOR)
8. Jerome Grosset-Janin (FRA)
9. Ola Frøshaug (NOR)
10. Derek Tohill (IRL)
11. Jere Kalliokoski (FIN)
12. Henning Solberg (NOR)
13. Oliver O´Donovan (IRL)
14. Knut-Ove Børseth (NOR)
15. Magda Andersson (SWE)

Supercar Lites
1. Cyril Raymond (FRA)
2. Tanner Whitten (USA)
3. Glenn Haug (NOR)
4. Andreas Bäckman (SWE)
5. Dan Rooke (GBR)
6. William Nilsson (SWE)
7. Sondre Evjen (NOR)
8. Guillaume De Ridder (BEL)

9. Simon Olofsson (SWE)
10. Marcus Höglund (SWE)
10. Simon Wågø Syversen (NOR)
12. Vasiliy Gryazin (LVA)
13. Tony Sormbroen (NOR)
14. Jessica Bäckman (SWE)
15. Sandra Hultgren (SWE)

Mästerskapstabellen

Supercar
1. Anton Marklund (SWE), 56 p
2. Robin Larsson (SWE), 44 p
3. Tamas Pal-Kiss (HUN), 40 p
4. Tommy Rustad (NOR), 37 p
5. Thomas Bryntesson (SWE/NOR), 33 p
6. Alexander Hvaa (SWE)l, 30 p
7. Oliver O´Donovan (IRL)22 p
8. Derek Tohill (IRL), 22 p
9. Jerome Grosset-Janin (FRA), 21 p
10. Henning Solberg (NOR), 20 p
-
13. Ola Frøshaug (NOR), 14 p

Supercar Lites
1. Cyril Raymond (FRA) 85 p
2. Dan Rooke (GBR) 73 p
3. Tanner Whitten (USA) 59 p
4. Glenn Haug (NOR) 52 p
5. Simon Olofsson (SWE) 50 p
6. Guillaume De Ridder (BEL) 47 p
7. Sondre Evjen (NOR) 42 p
7. William Nilsson (SWE) 42 p
9. Vasiliy Gryazin (LVA) 30 p
10. Thomas Holmen (NOR) 27 p
-
14. Marcus Höglund (SWE) 8 p

Foto: Tony Welam

Sponsorer